رفتن به نوشته‌ها

قانون ثالث چیست؟

در حالی که “قوانین” مختلفی وجود دارد که می تواند برای ترکیب عکس یا طراحی گرافیک استفاده شود ، قانون سوم ممکن است محبوب ترین آنها باشد. این یک ترکیب محبوب و کمکی برای طراحی است زیرا کارآمد است و همچنین به دلیل سادگی . از آنجا که درک آن آسان است و به راحتی به خاطر سپرده می شود ، حتی مبتدیان نیز می توانند قانون یک سوم را اجرا کنند و نتایج فوری را در کیفیت کار خود مشاهده کنند.

قانون سوم

اگر به دنبال بهبود طراحی یا عکاسی خود هستید ، قانون یک سوم می تواند به شما کمک کند تا طراحی ها و ترکیب های عکس متعادل ، جالب و زیبا ایجاد کنید. مطمئناً ، مانند هر یک از قوانین دیگر طراحی یا ترکیب ، این مورد نیازی به اعمال در هر طرح یا عکس نخواهد داشت. این فقط یکی از تکنیک های بسیاری است که می توانید استفاده کنید.

  • برای استفاده از قانون یک سوم ، شما می توانید طرح یا عکس را در یک شبکه 3 × 3 تجسم کنید. بعضی از دوربین ها حتی شامل خطوط شبکه ای هستند که می توانید هنگام نوشتن عکس های خود به عنوان راهنمای تصویری استفاده کنید.

خطوط و نقاط تلاقی می توانند به عنوان راهنمای عناصر موجود در طرح یا ترکیب استفاده شوند. با قرار دادن وسایل در مناطق مناسب ، با تصویری دلپذیر از نظر بصری رو به رو خواهید شد.

قانون یک سوم بیان می کند که عناصر مهم با طرح یا عکس باید حداقل به صورت آزاد با خطوط شبکه همسو شوند. نقاط تقاطع ، که با دایره های قرمز در تصویر بالا نشان داده شده است ، بهترین مناطق برای قرار دادن نقطه کانونی اصلی تصویر هستند.

قانون یک سوم را می توان با هر نوع عکاسی و با برخی انواع طراحی گرافیکی استفاده کرد. بیایید نگاهی به نمونه هایی با استفاده از عکس های موجود و بردارهایی که در اینجا در Vecteezy موجود است ، بیاندازیم.

در عکس زیر ، گلدان گلها با یکی از خطوط شبکه ای عمودی تراز شده و گل ها نیز در نقطه تقاطع سمت چپ قرار دارند. مطمئناً ، با عکاسی در طبیعت بی حرکت ، در حال ضبط اشیایی هستید که حرکت نمی کنند ، بنابراین می توانید وقت خود را بکشید و عکس را به همان شکلی که می خواهید ردیف کنید.

قانون یک سوم نیز می تواند برای عکاسی از چشم انداز و طبیعت بسیار مفید باشد. در تصویر زیر می بینید که پایین درختان با خط افقی بالای صفحه قرار گرفته اند. در پیش زمینه ، سنگهای موجود در آب نیز روی نقاط تقاطع قرار دارند یا بسیار نزدیک هستند. بلندترین قله کوه نیز با خط شبکه عمودی سمت چپ همسو است.

 

مثال دیگر از عکس منظره ، در عکس زیر از قانون یک سوم برای تراز کردن آبشار استفاده شده است.

 

پرتره زیر نیز یک نمونه عالی از قانون یک سوم در استفاده است. به جای مرکزیت در عکس ، زن با خط شبکه عمودی راست به صف شده و سر او در تقاطع بالا و راست قرار دارد. در عکاسی پرتره ، چشمها معمولاً نقطه کانونی هستند و چشم راست او تقریباً دقیقاً در محل تلاقی خطوط شبکه است.

 

در زیر ، پرتره دیگری را با یک راستای بسیار مشابه مشاهده خواهید کرد.

 

در عکس زیر ، مرد با یکی از خطوط شبکه عمودی به صف شده و سر او در نقطه تقاطع بالا و راست قرار دارد.

 

حال ، بیایید نگاهی به چند مثال با استفاده از بردارهای Vecteezy بیندازیم. در وکتور عروسی زیر ، بدن عروس با یکی از خطوط شبکه عمودی تراز شده و سر او درست در کنار تقاطع بالا و راست قرار دارد. دست راست کشیده داماد نیز بسیار نزدیک به یکی از نقاط تقاطع است.

 

بردار زیر با متن در یک سوم سمت چپ تصویر و برج با خط شبکه عمودی راست طراحی شده است.

 

در طرح زیر از قانون یک سوم برای همسویی زن استفاده شده است. عنوان “اکتشاف فضا” نیز با یکی از نقاط تقاطع در یک خط قرار دارد.

 

همانطور که می بینید ، روشهای مختلفی وجود دارد که می توان از قانون یک سوم استفاده کرد. از آنجا که این یکی از ساده ترین قوانین طراحی یا ترکیب بندی است که باید در کار شما گنجانده شود ، برای مبتدیان گزینه بسیار خوبی است (اگرچه برای افراد حرفه ای نیز به همان اندازه موثر است).

قوانین برای شکستن ساخته شده است
البته ، قانون یک سوم در هر طرحی که ایجاد می کنید یا هر عکسی که می گیرید ، لحاظ نمی شود. بسیاری از تکنیک های طراحی و ترکیب دیگر وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید ، بنابراین احساس نکنید که هر تصویر باید از قانون یک سوم پیروی کند. در صورت لزوم از آن به عنوان راهنما استفاده کنید ، اما همچنین مایل باشید بعضی اوقات قوانین را نقض کنید.

 

https://www.vecteezy.com/blog/design-tips/what-is-the-rule-of-thirds

منتشر شده در آموزش طراحی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *