رفتن به نوشته‌ها

شرایط تحصیل پزشکی در خارج

مقاصد تحصیل پزشکی در خارج از ایران

بهترین گزینه برای تحصیل پزشکی در خارج از ایران کجاست؟ دانشگاه هاروارد که طبق اعلام QS برترین دانشگاه دنیا برای تحصیل دررشته‌های پزشکی است؟ یا مثلا مؤسسه کارولینسکای سوئد که یکی از 10 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی برتر دنیا برای تحصیل پزشکی است و برندگان نوبل پزشکی را انتخاب می‌کند؟ اینها انتخاب‌هایی عالی هستند اما برای عموم علاقمندان به رشته‌های پزشکی در دسترس نیستند. در این مطلب به معرفی مقاصد مختلف تحصیل پزشکی در خارج از ایران می‌پردازیم و آنها را براساس برخی فاکتورها دسته‌بندی می‌کنیم.

راه‌های مهاجرت به خارج از کشور

یک نکته درباره شرایط تحصیل پزشکی در خارج

شرایط تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف معمولا سال به سال تغییر چندانی نمی‌کند ولی گاهی هم اتفاقاتی اوضاع را نسبت به گذشته دگرگون می‌کند؛ تغییراتی مثل آنچه در سال 2016 در کشور هند رخ داد و عملا درهای دانشگاه‌های پزشکی هند را روی دانشجویان خارجی بست

عامل اصلی تغییر شرایط پزشکی در خارج از کشور لیستی است که وزارت بهداشت ایران سالانه منتشر و در آن دانشگاه‌های مورد تأیید خود را برای تحصیل علوم پزشکی در خارج از ایران معرفی می‌کند. این لیست است که می‌تواند یک کشور را از بین مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی خارج کرده یا به یکی از گزینه‌های اصلی ایرانیان تبدیل سازد. اتفاقی که برای دانشگاه‌های پزشکی چین در چند سال اخیر رخ داد؛ یعنی راه یافتن آنها به لیست وزارت بهداشت با توجه به اعتبار بالایشان، یکی از مثال‌های بارز این تأثیرگذاری است.

دسته‌بندی مقاصد تحصیل پزشکی در خارج از ایران

شرایط اخذ پذیرش (اینکه نیاز به شرکت در آزمون ورودی و‌ مدرک زبان هست و شرط معدل و شرط سن وجود دارد یا نه)، شرایط تحصیل (شامل زبان تحصیل و همچنین داشتن یا نداشتن دوره‌‌های پیش‌پزشکی)، اعتبار مدارک (در ایران و سایر کشورها) و هزینه‌ها (شهریه دانشگاه و هزینه زندگی) فاکتورهایی هستند که براساس آنها می‌توان مقاصد مختلف تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دسته‌بندی کرد.

براساس فاکتورهای ذکرشده، کشورهای مختلف برای تحصیل پزشکی در خارج از ایران را می‌توان به چند دسته تفسیم کرد:

  • کشورهایی که دانشگاه‌های بسیار معتبری دارند که مدرکشان در تمام دنیا مورد تأیید است و زبان تحصیلشان انگلیسی است اما شرایط سختی برای پذیرش دانشجویان پزشکی دارند و هزینه‌های تحصیل و زندگی در آنها هم بالا است. استرالیا یکی از این دسته کشورها است.
  • دسته دوم مثل دسته اول، دانشگاه‌های معتبری دارند و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی هیچ دغدغه‌ای بابت تأیید مدارکشان نخواهند داشت اما برخلاف کشورهای دسته اول،‌ هزینه تحصیل پزشکی در آنها بالا نیست. آلمان ازجمله این کشورها به حساب می‌آید.

با وجود هزینه کم و قابل پرداخت، این کشورها هم نمی‌توانند گزینه‌هایی در دسترس برای عموم متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از ایران معرفی شوند؛ چون شرایط پذیرش دشواری دارند. برای مثال، شما  برای گرفتن پذیرش دوره‌های پزشکی دانشگاه‌های آلمان باید در کنکور سراسری ایران در رشته پزشکی قبول شده باشید.

  • کشورهایی که کیفیت آموزش پزشکی در دانشگاه‌هایشان مورد تأیید بقیه دنیا است،‌ هزینه تحصیل و زندگی در آنها بالا نیست و در عین حال دانشگاه‌های آنها شرایط پذیرش سخت‌گیرانه‌ای ندارند. تحصیل دندانپزشکی در چین و همچنین تحصیل دندانپزشکی در روسیه به این دلایل، واقع‌بینانه‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ایرانیان محسوب می‌شوند.
  • دسته آخر کشورهایی هستند که دانشگاه‌هایشان شرایط پذیرش آسان وشهریه‌های نسبتا پایینی دارند. هزینه زندگی در این کشورها هم بالا نیست اما مدارک دانشگاه‌های پزشکی‌شان در ایران مورد تأیید نیست. گرچه مدارک برخی از آنها، مثل دانشگاه‌های پزشکی گرجستان و ارمنستان در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا معتبر است.

با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان چند کشور را به‌عنوان مقاصد اصلی ایرانیان برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور معرفی کرد؛ چین، روسیه و در سطحی پایین‌تر؛‌ گرجستان و ارمنستان. یک انتخاب واقع‌بینانه و به دور از رؤیاپردازی‌های مخرب، می‌تواند شما را در مسیری درست برای تحقق اهداف تحصیلی و شغلی‌تان قرار دهد.

.

.

مرجع

منتشر شده در معرفی سایت

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *